W. Granat - Godmatyka katolicka. Chrystus Bóg-Człowiek, Religia, filozofia i pokrewne
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
CHRYSTUS BÓG-CZŁOWIEK TOWARZYSTWO NAUKOWE KATOLICKIEGO UNIWERSYTETU LUBELSKIEGO 51 KS. WINCENTY GRANAT D O GM ATYKA KAT O LI CK A TOM III CHRYSTUS BÓG-CZŁOWIEK LUBLIN 1959 KS. WINCENTY GRANAT CHRYSTUS BÓG—CZŁOWIEK LUBLIN 1959 TOWARZYSTWO NAUKOWE KATOLICKIEGO UNIWERSYTETU LUBELSKIEGO Nihil obstat Lublini, die 10 III 1958 (— ) Dr Boleslaus Pylak censor Imprimatur Nr 479/Gł/58 Lublini, die 12 III 1958 (-) Dr Wojciech Olech cancellarius (—) Dr Petrus Stopniak vicarius generalis Redaktor techniczny Józef Korektorzy Maria Rybczyk i Barbara Sadowska Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Wydanie I. Nakład 4900+250 egzemplarzy. Arkuszy wydawniczych 21,1. Arkuszy drukar skich 21,5. Papier druk. sat. ki. III, gr., 90, 70X;100, z fabryki w Kluczach. Oddano do składa nia 1 września 1958 r. Podpisano do druku 24 maja 1958 r. Druk ukończono w sierpniu 1959 r. Cena 90 zł. Lubelska Drukarnia Prasowa, Lublin, Unicka 4. Zam. 4034. E-l. Szymański PRZEDMOWA Pisząc książkę pt. Chrystus Bóg-Człowiek, starałem się omówić w sposób ogólny, wszystkie najważniejsze kwestie dotyczące prawdy o Wcieleniu Syna Bożego, pragnąłem natomiast obszerniej zanalizować problemy współczesnej katolickiej chrystologii. Traktat o Chrystusie Od kupicielu odłożyłem do następnego tomu (Soteriologia katolicka), by móc połączyć ideę odkupienia z nauką o istnieniu i naturze Kościoła, który jest ciałem mistycznym Jezusa Chrystusa i prowadzi dalej realizację do konanego przezeń zbawczego dzieła. Dając wykład teologicznej nauki o Chrystusie Bogu-człowieku, posta wiłem sobie również ceł, aby uniknąć niebezpieczeństwa zagubienia samej jego postaci w wielkiej ilości twierdzeń i kwestii, dlatego może nieco więcej (niż wymagają metodyczne względy) pisałem o człowieczeństwie i bóstwie Chrystusa i podałem obszerniejszy kerygmatyczny wstęp. Po nadto dążyłem do tego, aby prawdę o Bogu-człowieku przedstawić w związku z rozmaitymi prądami myślowymi w filozofii i historii religii, umieściłem więc przy odnośnych kwestiach uwagi historyczne i apologe- tyczne; rozumie się, że podano je marginesowo i jedynie w celu powiąza nia dogmatyki z innymi działami wiedzy religijnej. Od czasu do czasu starałem się także uwypuklać życiowe wartości dogmatu. [ Pobierz całość w formacie PDF ] |